Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Հայակը» քաղաքականացված, պետական «սոխառածով», հին մտածողությամբ կազմակերպվող փառատոն է

«Հայակը» քաղաքականացված, պետական «սոխառածով», հին մտածողությամբ կազմակերպվող փառատոն է
11.09.2015 | 11:38

«Իրատեսի» հյուրն է ռեժիսոր ԱՐՄԱՆ ԵՐԻՑՅԱՆԸ, որի «Մեկ, երկու, երեք…» ֆիլմն այս տարի արժանացավ «Ոսկե ծիրան» մրցանակի՝ փառատոնի «Հայկական համայնապատկեր» մրցույթի «Լավագույն վավերագրական ֆիլմ» անվանակարգում:

«ԱՄԵՆԱԿԱՐԵՎՈՐԸ ՀԱՄԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆ Է, ԼՍԵԼՈՒ ՈՒՆԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Արման, Դուք նկատում և ֆիլմի նյութ եք դարձնում մարդկանց, որոնք, որպես կանոն, անտեսված են հասարակության կողմից: Այսպիսիք սովորաբար մարդախույս են լինում: Ինչպե՞ս եք կարողանում լեզու գտնել նրանց հետ:
-Իմ ուսուցիչներից մեկը՝ Խաչիկ Չալիկյանը, շատ լավ խոսք է ասել, որը մինչ օրս «հետապնդում է» ինձ. «Աշխարհում ամենամեծ արվեստը մարդկային փոխհարաբերությունների իմացությունն է»: Եթե ցանկանում ես վավերագրող ռեժիսոր լինել, այդ մոտեցմանը պիտի տիրապետես: Հակառակ դեպքում չի ստացվի ոչինչ: Թե ինչպես եմ դա անում, երկար խոսակցության թեմա է: Ամենակարևորը համբերությունն է, լսելու ունակությունը: Իմ հերոսները, բնականաբար, փակ են, բայց պիտի կարողանաս նրանց հասանելի դարձնել: Պետք է ընկերանաս նրանց հետ: Հենց ընկերանում ես, նրանք սկսում են վստահել քեզ իրենց գաղտնիքները:
-«Բաց երկնքի տակ» ֆիլմը կոտրում է պատկերացումների մի ողջ համակարգ անտունների մասին: Ձեր անտունները Բուլգակով ու Հեմինգուեյ են կարդում, Բեթհովեն նվագում: Ձեր ֆիլմից հետո չե՞ն հետաքրքրվել նրանց շիրիմներով ինչ-որ մարդիկ նրանց նախկին կյանքից:
-Ֆիլմն արժանացավ մեծ մրցանակի Սարատովում, որտեղից որ Սաշան էր՝ ֆիլմի հերոսներից մեկը: Սարատովը մեծ քաղաք չէ: Բնականաբար, այնտեղ մարդիկ իմացել են այդ ֆիլմի ու նրա հերոսների մասին: Ինձ մոտեցել է միայն Սաշայի նախկին ուսուցիչը, իսկ հարազատներից ոչ ոք նրանցով չի հետաքրքրվել: Ինքս էլ չեմ փորձել որևէ մեկին գտնել. իրենց կենսագրության, իրենց կյանքի մեջ մտնելը, ինչ-որ բան քչփորելը բարոյական չէր լինի: Տեղայնացնել, ընտանիքի մեջ սահմանափակել որևէ խնդիր ես չեմ ուզում: Դա քիչ կարևոր է: Շատ տեղերում է ցուցադրվել «Բաց երկնքի տակ» ֆիլմը, առեղծվածային պատմությունների բերումով հասել է աշխարհի ամենահեռավոր ծայրերը, ու ես ստացել եմ բազմաթիվ արձագանքներ: Այդ ֆիլմի հերոսները ազգային, տարածքային պատկանելություն, կարծում եմ, չունեն: Դա է խնդրի կարևորագույն կողմը:

«ԵՍ ԷՆՔԱՆ ԵՄ ՄՆԱԼՈՒ ԱՅՍՏԵՂ, ՄԻՆՉԵՎ ՄԻՋԱԿՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՆ ԶԳԱՆ ԻՐԵՆՑ ՄԻՋԱԿ ԼԻՆԵԼԸ
ԵՎ ԻՐԵՆՔ ՀԵՌԱՆԱՆ»


-«Բաժանորդը ժամանակավորապես անհասանելի է» ֆիլմը վկայում է, որ ձախողված ֆիլմն էլ է կինոյի, վավերագրության թեմա: Կարելի՞ է ասել, որ ձախողումները Ձեզ համար ստեղծագործական խթան են դառնում:
-Ընդհանրապես դեմ եմ ձախողում հասկացությանը, վախենալուն եմ դեմ, պատժելուն: Դրանք բաներ են, որ մարդկությունն ստեղծել է ու դրանց ձեռքն ընկել կրակը: Ֆիլմը ոչ թե ձախողման, այլ դրամայի բացակայության մասին է: Պատմություն, որը չես կարողանում պատմել: Եթե ես փորձեմ պատմել որևէ պատմություն, որի մեջ դրամա չկա, կոնֆլիկտ չկա, մարդիկ ոչ կհուզվեն, ոչ կժպտան: Այդ պատճառով դագաղագործի մասին ֆիլմը մնացել էր դարակում: Ամեն անգամ բարկանում էի, որովհետև կիսատ գործեր չեմ սիրում: Եվ ես սկսեցի աշխատել, ու ստացվեց էքսպերիմենտալ ֆիլմ: Դա իմ սիրելի ֆիլմերից մեկն է, որը, թերևս, չունի որևէ մրցանակ, մատնվել է լռության այստեղ: Ռուսաստանում ունեցել է մեծ արձագանք: Այնտեղ ընկալել, ճանաչել, սիրել են այդ ֆիլմը: Հայերը մի քիչ մատների արանքով նայեցին ֆիլմը: Տխուր մի բան կա. յուրաքանչյուրս ունի իր ճանապարհը, իր ձեռագիրը, իր գույնը: Երբ փորձում ես մի քիչ այլ լինել, մարդիկ խրտնում են: Մտածում են, որ դու էքսպերիմենտներ չպիտի անես: Դա մահացու ճանապարհ է: Եթե կարող ես էքսպերիմենտներ անել, պիտի անես: Դա չընկալողները ցանկացած ստեղծագործողի համար մահախոսական են գրում, տալիս անվճար ուղեգիր դեպի ստեղծագործական կործանում: Այդ ֆիլմից հետո շշուկներ եղան, թե ես ստեղծագործական ճգնաժամ եմ ապրում: Իսկ ես երբեք ճգնաժամ չեմ ապրել: Չկա մի տարի, որ որևէ բան արած չլինեմ:
-Դուք երկար տարիներ համագործակցում եք «Բարս մեդիա» վավերագրական ֆիլմերի ստուդիայի հետ: Այն բարենպա՞ստ միջավայր է Ձեր ստեղծագործական միտքն իրացնելու համար:
-«Բարս մեդիայում» ամենաերկար աշխատող ռեժիսորն եմ. արել եմ չորս ֆիլմ, ուրեմն դա արդյունավետ համագործակցություն էր: Ճիշտ չեմ համարի, եթե սկսեմ խոսել մեր հարաբերություններում առկա պրոբլեմների մասին: Ես Գաբրիել հրեշտակը չեմ, ոչ էլ իրենք են հրեշտակներ, որ բացառվեն պրոբլեմները: Այսօր ես «Բարս մեդիայում» այլևս չեմ աշխատում, ավարտվեց Արման Երիցյան-«Բարս մեդիա» համատեղ ճանապարհը: Եթե հետագայում «Բարս մեդիան» ունենա ինձ ուղղված առաջարկներ, կքննարկենք դրանք ու կգտնենք լուծումներ:


-Դուք բավական հաջող ռեժիսորական կարիերա էիք սկսել Մոսկվայում, նկարեցիք «Դարի հերոսներ» խորագրով հոլովակների շարք, «Արամ Խաչատրյան» ֆիլմը: Ձեզ ի՞նչը վերադարձրեց Հայաստան:
-Ինձ Հայաստան բերեց «Բարս մեդիան», որի տնօրեն Վարդան Հովհաննիսյանի առաջարկով սկսեցի նկարել «Հայաստանի վերջին լարախաղացը» ֆիլմը: Բայց դրանից առաջ էլ ես չէի գնացել ու մնացել Մոսկվայում: Ես ապրում էի այստեղ, գնում-գալիս էի: Պարզապես երկար ժամանակ էի մնում այնտեղ, որովհետև դա էր պահանջում գործը: Հիմա էլ ես կարող եմ ստանալ դրսում ֆիլմ անելու լավ առաջարկ, գնալ ու նկարել: Բայց ես այստեղ՝ Նոր Նորքում, տուն ունեմ, որտեղ ապրելն ինձ համար շատ հաճելի է: Մենակ թե չխանգարեն: Մեր հիմնական պրոբլեմը դա է. խանգարողները շատ են, օգնողները՝ քիչ: Ասել, որ ես շատ հայրենասեր մարդ եմ և չեմ ուզում Հայաստանից գնալ, չեմ կարող: Իմ մեջ էլ, ինչպես հայաստանաբնակ շատերի, հաճախ ցանկություն է լինում թքել ու հեռանալ էս գեղջկական, տրեխային մտածելակերպ ունեցող, դեպի հետ գնացող երկրից: Բայց ես ինձ սկզբունքային մարդ եմ համարում: Ես էնքան եմ մնալու այստեղ, մինչև այն միջակությունները, որ փորձում են մեզ ղեկավարել, զգան իրենց միջակ լինելը և իրենք հեռանան: Ես ու իմ ընկերները համառորեն ա՛յ այդքան մնալու ենք: Մենք մի քիչ պնդաճակատ ենք: Դա և՛ լավ է, և՛ վատ:

«ՈՍԿԵ ԾԻՐԱՆԸ» ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾԱԿԱՆ ԿԻՆՈՅԻ ՇՔԵՐԹ Է, ՏՈՆԱՀԱՆԴԵՍ»


-«Ոսկե ծիրանի» դերը Ձեր կյանքում: Նկատի չունեմ միայն այս տարվա մրցանակը:
-«Ոսկե ծիրանն» ինձ համար ստեղծագործական կինոյի շքերթ է, տոնահանդես, որի ընթացքում տեսնվում-շփվում ես մտերիմներիդ հետ: «Ոսկե ծիրանի» օրերին ես միշտ արձակուրդ եմ վերցնում և ութ օր հանգստանում: Դա շատ կարևոր փառատոն է, ինչը չեմ կարող ասել «Հայակի» մասին: «Հայակը» քաղաքականացված, պետական «սոխառածով», հին մտածողությամբ կազմակերպվող փառատոն է: Ինչ է նշանակում բեմից հայտարարել, թե որքան գումար է ծախսվել մրցանակի վրա: Այն դեպքում, որ մրցանակակիրը Շառլ Ազնավուրն է: Գավառական մտածողություն ունի «Հայակը», մի բան, որ չես ասի «Ոսկե ծիրանի» մասին: Ինչքան էլ փորձում են «Ոսկե ծիրանին» քաղաքական մոտիվացիաներ կպցնել, ես միանշանակ կարող եմ ասել, որ այդ փառատոնը տարի առ տարի աճում է դեպի վեր, գույն է ստանում: Կարծիքս պայմանավորված չէ նրանով, որ ես երեք անգամ այդ փառատոնում մրցանակ եմ ստացել: Երեք անգամ ստացել եմ, երեք անգամ էլ չեմ ստացել: Սա չէ էականը: Շատ լավ փառատոն է, շատ պոզիտիվ մարդիկ են կազմակերպիչները: Մենք նորածին երեխայից չենք ակնկալում, որ նա պիտի քայլի: Պահանջները թելադրվում են ժամանակի ընթացքում: 12 տարեկան «Ոսկե ծիրանը» ոչ թե պարզապես քայլում է, այլ ֆուտբոլ է խաղում՝ միջազգային առաջնության չափանիշներով: Այն մեր տարածաշրջանի լավագույն «խաղացողն» է փառատոնային դաշտում:
-Պատրաստվում եք խաղարկային ֆիլմ նկարելու Ձեր բնօրրան Սանահին գյուղում: Սա դեռևս նպատակ ու թղթի վրա եղող նախագի՞ծ է, թե՞ արդեն տրված է գործի մեկնարկը:
-Կիսամեկնարկած է: Տա Աստված, անհրաժեշտ ներուժը գտնեմ իմ մեջ ու ավարտեմ: Դա ֆիլմ է ստեղծագործողների «կարապի երգի» մասին: Ֆիլմի գործողություններում ներառված են լինելու մեր հայտնի դերասանները, որոնք պատահաբար հայտնվում են մի կախարդի մոտ (միստիկ ժանրի ֆիլմ է լինելու) և փորձելու են «կարապի երգը» երգելու իրենց երազանքը տասն օրվա ընթացքում իրականացնել: Եթե չիրականացնեն, մահանալու են: Ավելին ասել նպատակահարմար չեմ համարում: Եվ ամփոփելով՝ ասեմ. եթե հարցազրույցի ընթացքում ինչ-որ բանից բողոքեցի, դա դիտարկեք որպես տեսակետ, որովհետև ես դժկամ մարդ չեմ: Կյանքում որևէ մեկից չեմ դժգոհում, չեմ բողոքում: Ով ինչպես ուզում է, թող ապրի: Կրոնական, սեքսուալ, քաղաքական կողմնորոշումները ես չեմ կարևորում: Բոլորն ինձ համար հավասար են: Կարևորն այն է, որ մարդիկ կարողանան ճիշտ ու լավ գործ անել իմ երկրի համար:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2357

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ